Procedura reklamacyjna
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Procedura reklamacyjna stanowi integralną część Regulaminu Sprzedającego Gluc PBS s.r.o., z siedzibą przy ul. Mlýnská 771, Klimkovice, kod pocztowy: 742 83, NIP: CZ 293 94 490, REGON: 293 94 490, wpisanego do rejestru handlowego pod sygnaturą C 38626 prowadzonego przez Sąd Okręgowy w Ostrawie, i określa sposób postępowania w przypadku reklamacji towaru zakupionego od Sprzedającego. Kupujący jest zobowiązany zapoznać się z Procedurą reklamacyjną oraz Regulaminem jeszcze przed złożeniem zamówienia.
Zawierając Umowę kupna-sprzedaży i odbierając towar od Sprzedającego, Kupujący akceptuje niniejszą Procedurę reklamacyjną.
Definicje pojęć zawarte w niniejszej Procedurze reklamacyjnej mają pierwszeństwo przed postanowieniami zawartymi w Regulaminie. Jeśli Procedura reklamacyjna nie definiuje danego pojęcia, przyjmuje się znaczenie zgodne z definicją zawartą w Regulaminie. Jeśli nie zostało zdefiniowane ani tu, ani tam — obowiązuje jego znaczenie zgodne z przepisami prawa.
Dowodem gwarancji (kartą gwarancyjną) dla każdego zakupionego towaru jest dowód zakupu (faktura lub paragon — dalej jako „karta gwarancyjna”) zawierający wszystkie wymagane przez prawo dane niezbędne do skorzystania z gwarancji (w szczególności: nazwa towaru, długość gwarancji, cena, ilość, numer seryjny).
Do każdego basenu dostarczana jest karta gwarancyjna. W przypadku pozostałych produktów Kupujący może zażądać wydania gwarancji w formie pisemnej (karty gwarancyjnej). Karta gwarancyjna zawiera nazwę firmy Gluc PBS s.r.o, NIP i adres siedziby.
Jeśli jest to wymagane z uwagi na charakter udzielonej gwarancji, Gluc PBS w karcie gwarancyjnej w przejrzysty sposób wyjaśnia zakres gwarancji, jej warunki, okres obowiązywania oraz sposób, w jaki można dochodzić praw z niej wynikających. W karcie gwarancyjnej znajduje się również informacja, że udzielenie gwarancji nie narusza praw Kupującego wynikających z zakupu towaru.
Gwarancja przedłużona — taka gwarancja musi być zawsze zgodna z warunkami gwarancyjnymi określonymi przez producenta oraz powiązaną reklamą; karta gwarancyjna w takim przypadku zawiera wszystkie wyżej wymienione elementy i jest wydawana zgodnie z obowiązującymi zasadami.
DŁUGOŚĆ GWARANCJI
Okres gwarancji rozpoczyna się co do zasady w dniu odbioru towaru przez Kupującego, tj. w dniu wskazanym w karcie gwarancyjnej.
W przypadku sprzedaży towarów konsumpcyjnych ustawowy okres gwarancji wynosi 24 miesiące, o ile odrębne przepisy prawa nie przewidują dłuższego terminu. Wyjątek może stanowić towar sprzedawany w obniżonej cenie (towar uszkodzony, używany, niekompletny itp. — taka charakterystyka jest zawsze podana przy danym towarze; jeśli nie jest podana, uznaje się, że towar jest nowy, nieuszkodzony i kompletny). W przypadku rzeczy używanych Gluc PBS nie ponosi odpowiedzialności za wady odpowiadające stopniu zużycia lub eksploatacji, jakie miały miejsce w chwili odbioru przez Kupującego, a prawa z tytułu odpowiedzialności za wady wygasają, jeśli nie zostały dochodzone w ciągu 12 miesięcy od dnia odbioru. Termin ten Gluc PBS wskazuje na dokumencie zakupu oraz wyraźnie przy oferowanym towarze i w potwierdzeniu zamówienia. W przypadku towarów sprzedawanych po niższej cenie z powodu wady lub niekompletności gwarancja nie obejmuje wad, dla których cena została obniżona.
Gluc PBS może wydłużyć ten ustawowy okres. Długość gwarancji jest zawsze wskazana na karcie gwarancyjnej. Okres gwarancji składa się z terminu ustawowego (24 miesiące) oraz ewentualnego okresu przedłużonego. Czas ten dodatkowo wydłuża się o okres, przez który towar był objęty reklamacją. Prawa wynikające z odpowiedzialności za wady towaru objętego gwarancją wygasają, jeśli nie zostaną dochodzone w czasie obowiązywania gwarancji.
W przypadku przedłużonego okresu reklamacje rozpatrywane są wyłącznie zgodnie z niniejszą Procedurą reklamacyjną.
WARUNKI GWARANCJI
Kupującemu zaleca się, by niezwłocznie przy odbiorze przesyłki sprawdził jej stan wspólnie z kurierem (liczbę paczek, nienaruszenie taśmy z logo firmy, uszkodzenia opakowania) zgodnie z załączonym listem przewozowym. Kupujący ma prawo odmówić odbioru przesyłki, która nie jest zgodna z Umową kupna-sprzedaży – np. jest niekompletna lub uszkodzona. Jeśli mimo uszkodzeń Kupujący odbierze przesyłkę, konieczne jest odnotowanie uszkodzeń w protokole przekazania od kuriera.
Uszkodzenia lub braki należy niezwłocznie zgłosić e-mailem na adres: jimky-plast@email.cz, sporządzić z przewoźnikiem protokół szkody, który bez zbędnej zwłoki należy przesłać e-mailem lub pocztą do Sprzedającego. Późniejsze reklamacje dotyczące niekompletności lub uszkodzeń zewnętrznych produktu nie odbierają Kupującemu prawa do reklamacji, jednak dają firmie Gluc PBS możliwość wykazania, że nie doszło do niezgodności z Umową.
Kupujący może reklamować towar osobiście w siedzibie firmy. Jeżeli w karcie gwarancyjnej wskazany jest autoryzowany serwis (bliższy Kupującemu niż siedziba firmy), reklamacja powinna być składana właśnie tam.
Kupujący może przesłać wadliwy towar kurierem na adres siedziby firmy lub autoryzowanego serwisu. Przesyłka powinna być solidnie zabezpieczona, oznaczona napisem „REKLAMACJA” i zawierać: reklamowany towar (wraz z kompletnym wyposażeniem), kopię dowodu zakupu, dokładny opis wady oraz dane kontaktowe Kupującego (adres zwrotny, nr telefonu). Bez tych informacji identyfikacja towaru i wady jest niemożliwa. Zaleca się również wskazanie preferowanego sposobu rozwiązania reklamacji.
Kupujący–przedsiębiorca potwierdza ważność gwarancji poprzez okazanie dokumentu zakupu, a jeśli towar był wcześniej reklamowany, również dokumentu reklamacyjnego. Na dokumencie nabycia (fakturze zakupu lub dokumencie reklamacyjnym) musi widnieć ten sam numer seryjny, co na reklamowanym produkcie (jeśli produkt taki numer posiada). Taka procedura jest zalecana również Kupującemu–konsumentowi, jeśli nie udowodni i nie przedstawi wskazanych okoliczności w inny sposób.
Gluc PBS nie gwarantuje pełnej kompatybilności sprzedanych komponentów z innymi częściami, które nie zostały zatwierdzone przez pracowników Gluc PBS, a których działanie nie zostało jednoznacznie wymagane przez Kupującego w pisemnym zamówieniu, chyba że taka kompatybilność jest typowa dla podobnych produktów i Gluc PBS nie wskazała wyraźnie, że dany produkt jest kompatybilny wyłącznie z określonym zestawem elementów lub że nie jest kompatybilny z określonym zestawem.
Gwarancja nie obejmuje usterek powstałych w wyniku użycia niewłaściwych materiałów eksploatacyjnych ani ewentualnych szkód wynikających z ich zastosowania, jeśli takie użycie nie jest typowe i nie zostało wykluczone w załączonej instrukcji obsługi. Ponadto gwarancja nie obejmuje usterek powstałych na skutek niewłaściwej obsługi, nieprofesjonalnego lub nieodpowiedniego traktowania, użycia i instalacji niezgodnych z podręcznikiem użytkownika, ani uszkodzeń spowodowanych przepięciami w sieci energetycznej (np. wskutek uderzenia pioruna), z wyjątkiem typowych odchyleń.
Naruszenie plomby zabezpieczającej, etykiety informacyjnej lub numeru seryjnego naraża Kupującego na ryzyko odrzucenia reklamacji, chyba że uszkodzenie nastąpiło w wyniku zwykłego użytkowania. Plomby oraz numery seryjne są integralną częścią produktu i nie ograniczają prawa Klienta do korzystania z towaru ani manipulowania nim w pełnym zakresie, zgodnym z jego przeznaczeniem.
Gwarancja nie obejmuje uszkodzeń powstałych (w przypadku, gdy dana czynność nie jest czynnością typową, a jednocześnie nie została zabroniona w załączonej instrukcji obsługi):
- mechanicznych uszkodzeń towaru,
- przepięć elektrycznych (widocznie przypalone podzespoły lub obwody drukowane), z wyjątkiem typowych odchyleń,
- użytkowania towaru w warunkach nieodpowiadających zaleceniom producenta lub sprzedawcy pod względem temperatury, zapylenia, wilgotności, wpływów chemicznych i mechanicznych,
- nieprofesjonalnej instalacji, obchodzenia się z produktem, obsługi lub zaniedbania w jego konserwacji,
- uszkodzeń wskutek przeciążenia lub użytkowania niezgodnego z dokumentacją techniczną lub ogólnymi zasadami,
- nieautoryzowanych ingerencji technicznych lub modyfikacji parametrów,
- modyfikacji dokonanych przez klienta (np. malowania, wyginania), jeżeli wada powstała w wyniku takich działań,
- szkód spowodowanych siłami natury lub działaniem siły wyższej.
Wyżej wymienione ograniczenia nie obowiązują, jeżeli właściwości towaru sprzeczne z powyższymi warunkami zostały pisemnie uzgodnione przez Kupującego z Gluc PBS, zastrzeżone w umowie, zadeklarowane przez Sprzedawcę lub można się ich spodziewać ze względu na reklamę produktu lub jego typowy sposób użytkowania.
Towar przekazany do reklamacji zostanie sprawdzony wyłącznie pod kątem wady wskazanej przez Kupującego (w formularzu reklamacyjnym, w załączonej karcie z opisem wady). Zalecamy pisemną formę zgłoszenia wady.
Jeśli technik stwierdzi, że przyczyną problemu nie jest reklamowany produkt albo że doszło do naruszenia którejkolwiek z powyższych zasad, reklamacja zostanie odrzucona. W przypadku zgody Kupującego na odpłatną naprawę, zostanie on wcześniej pisemnie poinformowany o jej cenie, zakresie oraz czasie potrzebnym na jej realizację. Przystąpienie do odpłatnej naprawy jest możliwe wyłącznie po wyraźnej zgodzie Kupującego (np. na podstawie zawartej umowy serwisowej), wyrażonej po otrzymaniu powyższej informacji.
ROZPATRZENIE REKLAMACJI
Jeśli Kupujący jest konsumentem, firma Gluc PBS podejmie decyzję w sprawie reklamacji niezwłocznie, a w przypadku trudniejszych spraw — w ciągu trzech dni roboczych. Do tego terminu nie wlicza się czasu potrzebnego na specjalistyczne zbadanie wady zależnie od rodzaju produktu lub usługi. Reklamacja, wraz z usunięciem wady, zostanie rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, najpóźniej w ciągu 30 dni od dnia jej zgłoszenia. Termin ten może zostać wydłużony w porozumieniu z konsumentem, jednak przedłużenie nie może być bezterminowe ani nadmiernie długie. Po jego upływie przyjmuje się, że wada faktycznie istniała i konsumentowi przysługują prawa takie, jak w przypadku wady niemożliwej do usunięcia. Dla Kupującego–przedsiębiorcy termin ten nie obowiązuje — reklamacja musi zostać rozpatrzona w ciągu 40 dni od jej zgłoszenia.
Firma Gluc PBS wystawi Kupującemu–konsumentowi pisemne potwierdzenie przyjęcia reklamacji, jej treści oraz żądanego sposobu rozpatrzenia, przesyłając dokument e-mailem zaraz po jej otrzymaniu (lub przekazując go osobiście, jeśli reklamacja została zgłoszona osobiście). Ponadto przekaże potwierdzenie daty i sposobu rozpatrzenia reklamacji, informacji o wykonanej naprawie i czasie jej trwania, lub uzasadnienie odmowy uznania reklamacji.
Kupujący ma prawo do zwrotu uzasadnionych kosztów (zwłaszcza kosztów przesyłki reklamowanego towaru), które poniósł w związku z dochodzeniem swoich praw wynikających z odpowiedzialności za wady (zaleca się złożenie wniosku o ich zwrot najpóźniej w ciągu 30 dni od rozpatrzenia reklamacji — nie wpływa to na ustawowy termin). W przypadku odstąpienia od umowy z powodu wady produktu, konsument ma również prawo do zwrotu kosztów związanych z tym odstąpieniem.
Po rozpatrzeniu uzasadnionej reklamacji okres gwarancyjny zostaje przedłużony o czas trwania reklamacji. W przypadku reklamacji nieuzasadnionej — nie ulega on wydłużeniu. Jeśli reklamacja została rozstrzygnięta poprzez wymianę produktu na nowy w ramach ustawowego okresu gwarancji, okres gwarancji zostaje przedłużony o czas trwania reklamacji. Czas ten liczy się od dnia następującego po zgłoszeniu reklamacji do dnia jej rozstrzygnięcia, tj. momentu, w którym Kupujący powinien odebrać towar. Kupujący zostanie poinformowany o rozstrzygnięciu reklamacji drogą e-mailową, korzystając z adresu podanego przy zakupie.
Po zakończeniu procesu reklamacyjnego Gluc PBS poinformuje Kupującego o tym fakcie telefonicznie, SMS-em lub e-mailem. Jeśli produkt został wysłany kurierem, po rozpatrzeniu reklamacji zostanie automatycznie odesłany na adres Kupującego.
Jeśli Kupujący nie odbierze reklamowanego towaru w ciągu miesiąca od zakończenia procesu reklamacyjnego (lub, jeśli zakończenie miało miejsce później — w ciągu miesiąca od poinformowania o jego zakończeniu, zazwyczaj do 60 dni od daty zgłoszenia reklamacji), firma Gluc PBS ma prawo przy jego odbiorze naliczyć opłatę za przechowywanie.
Podczas odbioru produktu, po zakończeniu reklamacji, Kupujący musi przedstawić dokument potwierdzający przyjęcie produktu do reklamacji oraz okazać dowód tożsamości (dowód osobisty lub ważny paszport).
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Niniejsza Procedura reklamacyjna obowiązuje od 1.10.2015 r. i zastępuje swoje wcześniejsze wersje. Procedura ta jest dostępna w siedzibie firmy Gluc PBS s.r.o. oraz jako dokument na stronie internetowej www.poolgluc.pl
